onsdag 21. januar 2009

Kontor og litterære preferanser






Dispolitteraten har oppfordret oss til å legge ut bilde av stedet vi sitter og skriver. I tillegg har han besvart en blogg"liste" fra Sverige og sender stafettpinnen videre til oss andre. Som sagt som gjort.




Bildet er av min skrive"stue" - en lang tarm av et rom som er tilpasset formålet etter beste evne. Og her er min liste, fritt oversatt fra svensk (Dispolitteraten):


Hvilke forfattere kjøper du alltid innbundet (dvs. rett etter at boken er utgitt?)

Uff, jeg er ikke noen tålmodig sjel, så det blir ganske mange bøker som blir kjøpt rett etter boken har kommet ut. Gode anmeldelser får meg ofte ned til den lokale bokhandelen.


Hvilke forfattere har du flest av i bokhyllen?

Jeg har mye av Jens Bjørneboe. Nesten alt. Så har jeg mye Paul Auster og veldig mye Alice Hoffman. Jeg har en hel hyllerad med bøker av den amerikanske filosofen og pedagogen John Dewey, samt noen bind med norske skjønnlitterære klassikere.


Hvilke bok ble du sist tipset om, og hva syntes du om tipset? Ble du tipset gjennom en bokblogg?

Jeg har fått tips om Stieg Larsson, men har foreløbig ikke begynt på han. Lille søster tipset om Skriveboka. Den har jeg kjøpt til odel og eie - og det var et meget godt tips!


Hvilke bok var den siste du ga bort?

Jeg pleier å gi paperbacks til venner - bøker jeg tror de vil like. Jeg gir som regel tre stykker - og det er fremdeles rimeligere enn å kjøpe en ny utgave. Jeg ga fire slike bokpakker til jul. En standar pakke til en god leser kan se slik ut: Livlegens besøk av Enquist, Jeg vil til Katnosa i kveld av Wiese (den er nydelig) og Brooklyns dårskap av Paul Auster.

Mnem kommer til å bli en favoritt å gi bort, kanskje allerede før den har kommet i paperback. Andre favoritter er Ole Kristian Oksrød av Jon Øystein flink, Franscis Meyers lidenskap av Langeland og selvsagt bøkene til Johan Harstad. Ved spesielle anledninger og til passende personer skal jeg gi Skriveboka som gave - den første allerede denne uken.


Har du noen biblioteksreservasjoner nå?

Nei, jeg låner mest fagbøker på biblioteket - da bruker jeg biblioteket på Blindern. Skjønnlitterære bøker låner jeg ikke på biblioteket.


Hvilke bøker leser du akkurat nå?

Nå leser jeg Enquist Et annet liv og romanen Revolutionary road av Richard Yates. Jeg har Din stund på jorden av Wilhelm Moberg og Orbitor av Mircea Cartarescu som neste på listen.

Oppfordringen fra Dispolitteraten sendes herved videre!






7 kommentarer:

  1. Hej!
    Det ser ytterst trivsamt ut på din skrivplats! Det blir intressant se vad du tycker om Enquists bok.

    SvarSlett
  2. En riktig koselig hule, Janke. Har du ryddet for anledningen? Men igjen stusser jeg (som hos Tehme Melck) ved valg av stol. Den kan da ikke være god å sitte på i flere timer ad gangen?
    Listen din er veldig kvalitetsbevisst. Og så er du veldig gavmild med bøker.

    SvarSlett
  3. Hehe - tror det eller ei - men jeg har ikke ryddet i forkant. :-) Kontroll og stukturfreak - må ha orden i sysakene.
    Stolen er super, den passer til pulten. Har hatt problemer med å finn eskrivebord, så det er to plater fra IKEA. De har en list under, langs hele kanten, så på en vanlig kontorstol treffer knærne og lårene oppunder - meget ubehagelig. Thats why.

    Takk for kommentarer på listen min. Og ja - jeg elsker å gi gaver :-)

    SvarSlett
  4. Så fin skriveplass! En av de fineste jeg har sett hos vanlige dødelige (hvis du er en slik da).
    Jeg har også masse Paul Auster og Alice Hoffman i hylla mi. Selv om de ikke er mine favorittforfattere. I hvert fall ikke nå lenger.
    Fint du likte skriveboka!

    SvarSlett
  5. Når jeg skriver hjemme sitter jeg - som nå - ved et lite arbeidsbord i et avskjermet hjørne av stua, omgitt av femten meter ikke-faglig sakprosalitteratur. Mye rot. I det siste har jeg oftere skrevet på laptopen, og da sitter jeg gjerne rett og slett på kjøkkenet. På kontoret har jeg litt mer orden enn hjemme + alle fagbøkene.

    Hvilke forfattere jeg alltid kjøper innbundet? Pr. i dag må det bli Dag Solsad og Trude Marstein, samt hvis det kommer noe mer fra folk som Günter Grass eller Siegfried Lenz. Ellers kjøper jeg mange innbunde bøker; et klart flertall faktisk, men for vilkårlig til at jeg vil si det er noe jeg alltid gjør.

    Flest av i bokhyllen: Skjønnlitteratur: Trolig Solstad, dernest Thomas Mann, kanskje. Har av en eller annen grunn mye Ketil Bjørnstad, men har nesten ikke lest noe av det. Har også mye Fløgstad, men har ikke lest så mye som halvparten av det. Det står mye Mankell og en del andre krimforfattere her også, men de er det ikke jeg som har kjøpt...

    På kontoret: Trolig Jon Elster og Dag Østerberg, samt en rekke bøker av en britisk sportssosiolog som heter Richard Giulianotti (skjønt han bare er redaktør på flere av bøkene).

    Siste tips: Einar O. Risa, i denne bloggen. har fått et tips til, men den har jeg hverken skaffet meg eller lest ennå.

    Siste bok gitt bort: Husker ikke.

    Bibliotekresevasjoner: Nei, hender jeg har på faglitteratur.

    Leser akkurat nå: Har nettopp fullført "Vente, blinke" av Gunhild Øyehaug (he-he, Janicke) og gyver straks løs på "Resten av dagen" av Kazuo Ishiguro, som har stått på vent i årevis.

    SvarSlett
  6. Hei ArveH.
    Ja, dette er en bra liste!! Og det å sitte med laptop på kjøkkenet er veldig hyggelig - det hadde jeg gjort mye - men det er det eneste rommet hvor det verken er dekning for mobilen eller internett. Frustrerende!

    Nå kan jeg nesten ikke vente med å høre hva du syntes om Vente, Blinke!!! Du pleier å ha skarpe betraktninger. Kom igjen!

    SvarSlett
  7. Fint meme dette her.

    Tar det kanskje opp hos meg.

    Likte godt Vente. Blinke.

    Ok at du sa ok til sjefen om å legge ut bloggen din, - det våget ikke jeg.

    SvarSlett