mandag 19. januar 2009

Loft - The Nordic Bookazine



Her om dagen kom jeg over ett eller annet snålt som kan se ut som et tidsskrift, men tittelen bookazine betyr antageligvis at det ikke er magazine men ett eller annet mellom tidsskrift og bok. Det er et svært, tungt "blad", med mange sider. Jeg kjøpte med meg et eks til den nette sum av 125 kroner for å se hva dette var. På hjemmesiden står det at dette er et bookazine for den nordiske leser. Sosialdemokratene som har det gode demokratiet, som er miljøbevisste og opptatt av livstil og politikk. (!!) Hm.

Bladet syntes å henvende seg til den kulturelle middelklassen og har artikler om kunst, arkitektur, design, reising og kultur. I tillegg er det artikler om fimaer (!!) og politiske portretter. Jeg fikk med meg vårnummert fra 2008 (hvorfor selges det enda?) og Nelson Mandela er dette nummerets portrett. (I tillegg har de et portrett av Stordalen - han popper søren meg opp overalt - få han bort!!) Kulturbiten handler om den nye norske operaen.

Begrepet Bookazine gjør meg litt skeptisk - det virker ikke helt gjennomtenkt, og ved litt lesing virker ikke sammensettingen av innholdet helt gjennomtenkt heller. Arkitektur- og designdelene er gode og informative, men hva gjør Mandela her?? Legitimeres bladets innhold og leserne ved at man dæsjer litt politisk korrekt tekst? Og hva er poenget med å skulle gi en miljøprofil til et blad som først og fremst er fylt med reklame for forbruksvarer i øvre prisklasse?

Dette er et ok blad for dem som er opptatt av skandinavisk design. Det er et typisk coffeetable-magazine, og kan leses uavhengig av tidligere numre. Men bookazine? Jeg har lett med lys og lykte - det står ingenting om litteratur i det nummeret jeg har. Dog står det litt om litteratur i Editors note på hjemmesiden for kommende nummer (The pleasure of reading) så det betyr kanskje at de skal fokusere litt på litteratur - hvem vet?

Anbefales i kraft av å fremstå som en kuriositet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar